Infeksjonskontroll.no

Rengjøring av dialyserom

Regionalt kompetansesenter for smittevern Helse Sør-Øst

Versjon: 3.0
Dokumentansvarlig:

Hyg.spl. Carl-Fredrik Borchgrevink-Lund

Hensikt og omfang
Formålet er å sikre en forsvarlig renholdsstandard av dialyserommene.
Ved til- og frakobling av dialyse skal det ikke foregå rengjøring av rommet.

Definisjoner
Biologisk materiale: Med biologisk materiale menes blod, serum, vevsprøver, sekreter, urin, avføring, puss m.m. fra syke eller friske mennesker.

Renhold
Dialysestoler-/senger, inventar, vanlige berøringspunkter og andre flater som kan bli forurenset, må rengjøres og ev. desinfiseres. Vanlig rengjøring med rengjøringsmiddel og vann er tilstrekkelig hvis pasienten ikke er smitteisolert. Flekkdesinfeksjon skal gjennomføres ved søl av biologisk materiale.
Metoder for rengjøring kan være rengjøring med våt klut (som etterfølges av tørking med tørr klut) eller fuktig klut. Mikrofiberkluter brukes mer og mer til rengjøring, fuktede eller tørre.

Fremgangsmåte og arbeidsfordeling
Dette kan variere fra institusjon til institusjon. Ved rengjøring av dialyserommene skal det alltid skiftes til rene kluter og mopper mellom hvert rom. Det anbefales bruk av mikrofiberklut ev. lett fuktet (og ev. såpe/vann hvis mye søl). Det skal også alltid skiftes klut mellom hver pasientenhet som rengjøres, mellom hver vaskeservant, og en for de øvrige overflater i rommet.
Prinsippet for rengjøring er utførelse fra rent mot urent og fra øvre del og ned, uansett metode. Personalet på dialyseavdelingen rengjør og rydder eget utstyr.

Renholdpersonalet utfører flg. arbeidsoppgaver:
  • Tømmer søppel.
  • Avfallsbeholderne rengjøres.
  • Rengjør bord, leselamper og dialysestoler grundig.
  • Støvtørk vinduskarm, frie hylleflater, utvendig på ventiler, TV, skinner til forheng, bilder og lister.
  • Rengjør brytere og dørhåndtak, ev. flekkfjerning utføres.
  • Rengjør servanten, speil, dispensere og området rundt servanten, husk rørene under vasken.
  • Sett nye hvite poser i avfallsbeholderne
  • Etterfyll dispenserne med papirhåndklær, såpe og plastkrus.
  • Gulvet rengjøres etter metodene på arbeidsplanen.
  • Utfører håndhygiene når arbeidet er ferdig, rommet forlates.