Infeksjonskontroll.no

Rengjøring av pasientrom og behandlingsrom

Regionalt kompetansesenter for smittevern Helse Sør-Øst

Versjon: 4.0
Dokumentansvarlig:

Hyg.spl. Carl-Fredrik Borchgrevink-Lund

Hensikt og omfang
Hensikten med denne prosedyren er å sikre en forsvarlig renholdsstandard på behandlingsrom i sykehuset.
Renhold er et felles ansvar som involverer alle ansatte, ikke bare renholdspersonell.

Definisjoner
Biologisk materiale: Med biologisk materiale menes blod, serum, vevsprøver, sekreter, urin, avføring, puss m.m. fra syke eller friske mennesker.

Renhold
Senger, inventar, vanlige berøringspunkter og andre flater som kan bli forurenset, må rengjøres og ev. desinfiseres regelmessig. Vanlig rengjøring med rengjøringsmiddel og vann er tilstrekkelig for rom med pasienter som ikke er isolert på grunn av en smittsom sykdom. Flekkdesinfeksjon skal gjennomføres ved søl av biologisk materiale.
Metoder for rengjøring kan være rengjøring med våt klut (som etterfølges av tørking med tørr klut) eller fuktig klut. Mikrofiberkluter brukes mer og mer til rengjøring, fuktede eller tørre.
Støvsuging bør unngås på sykehus.

Fremgangsmåte og arbeidsfordeling
Dette kan variere fra institusjon til institusjon. Ved rengjøring av behandlingsrom/undersøkelsesrom skal det alltid skiftes til rene kluter og mopper mellom hvert rom. Det anbefales bruk av mikrofiberklut ev. lett fuktet (og ev. såpe/vann hvis mye søl). Det skal også alltid skiftes klut mellom hver pasientenhet som rengjøres, mellom hver vaskeservant, og en for de øvrige overflater i rommet.
Prinsippet for rengjøring er utførelse fra rent mot urent og fra øvre del og ned, uansett metode.

Daglig utføres flg.:
  • Tømme søppel.
  • Avfallsbeholderne rengjøres.
  • Rengjør berøringspunkter på seng (senghest, fot, hodegjerde, osv.)
  • Rengjør undersøkelsesbenk, bord, lamper og stoler, dørhåndtak, område rundt dørhåndtak, dørkarm ved dørhåndtak.
  • Rengjør nattbord, telefon, brytere og dørhåndtak.
  • Rengjør servanten og hendel på armatur, dispensere, hendel på såpe/spritdispenser speil og området rundt servanten, husk rørene under vasken.
  • Støvtørke frie benkeflater.
  • Flekker og løst smuss skal fjernes.
  • Gulv og inventar rengjøres i henhold til sykehusets renholdsplan.
  • Sett hvit pose i avfallsbeholderne, etterfyll papirhåndklær og håndsåpe.
  • Legg rent laken/papir på undersøkelsesbenken.
  • Utfør håndhygiene før rommet forlates.
Ukentlig støvtørking
Støvtørking/rengjøring av kun frie flater gjøres med sentrifugert klut.

Prinsippet om å brette kluter for å få flere «rene» sider, brukes av mange. Dette prinsippet forlates anbefales ikke, da det kan gi risiko for smittespredning (1).

Områder for støvtørking
  • Vinduskarm, bilder, radiatorer, utsiden på ventiler, bordbein, stolbein, skinner til forheng, frie hylleflater og lister.